ساخت آنلـاین کد موزیک



succeess13
 
نويسندگان
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

بقول شاعر انگلیسی:

ّFor: Noon , Afternoon , Night

 

قبل ازظهر، بعد ازظهر  و شب  !!!

قبل ازظهر، بعد از ظهر و بازم شب  !!!

قبل ازظهر، بعد از ظهر و.... دگر هیچ  !!!

 

اگر یکی ازاین قبل از ظهرها را بیاندیشیم در مورد آن کس که ما را بیافرید

و یکی از این بعدازظهرها را به تقدیس او و به خدمت او بپردازیم

و یکی از آن شب ها را به عشق او و مغفرتش مشغول باشیم

 

 

 

عمرمان ضـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــایع نشده

 

------------------

برگرفته از سخنرانی استاد حسین الهی قمشه ای

در باب: شرح بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

-------------------------

پ.ن:

ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم

                          و زهرچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم

مجلس تمام گشت و بآخر رسید عمر

                         مـا همچنان در اوّل  وصـف  تو  مانده ایم

                                        از گلستان شیخ اجل سعدی

[ دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳٩٢ ] [ ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ ] [ حسین نوشته ] [ نظرات () ]

 

بسمه الله الرحمن الرحیم

 

وَ لَهُنَّ مِثلُ الَّذِی عَلَیهِنَّ بِالمَعرُفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَیهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِِیزٌ حَکِیمٌ

 

 

 

.And Women shall have rights Similar to the rights

 

Against them, according

 

But men have a degree

 

Over them

 

And Allah is Exalted in Power, Wise.

 

 

 

وزنان را حقوقی است به سود آنها، مشابه و به اندازه وظایفی که برگردن آنهاست و این هردو حقوق ووظایف بر پایه نیکویی و انصاف تعیین شده است اما مردان را درجه ای (از مسئولیت و تعهد) برزنان باشد و خداوند مقتدر و حکیم است.

 

 

-بخش اول آیه (ولَهُنَّ مِثلُ الَّذی عَلَیهِنَّ) از بدایع ایجاز و اعجاز قرآن است که تنها با به کار بردن یک کلمه <مِثل> که آن نیز مشابهت و برابری را می رساند و به چیز خاصی اشاره نمی کند، برابری حقوق و تکالیف زنان را بیان کرده است. بقیه کلمات، غیر از <مثل> ضمیر و موصول و حرف اضافه اند. سخن در این است که اولاً آنچه از حق و تکلیف برای زن تعیین شده است از جنس  نیکویی و خوبی است و ثانیاَ در مقابل تکلیف و وظیفه ای که بر دوش زن نهاده شده  درست برابر آن، امتیازات و حقوقی نیز تعیین گردیده است و بدیهی است اگر حقوق او ادا نشود تکالیف او نیز از دوشش برداشته خواهد شد.  اما در بخش دوم آیه که برای مردان نسبت به زنان درجه ای قایل شده است

 این درجه، درجه برتری نیست بلکه وظیفه ای است که بر دوش مرد نهاده شده است تا زن را پیوسته در پوشش حمایت و مراقبت خود قرار دهد

نه آنکه مرد را بر زن عزت و سروری مقرر کرده باشد زیرا عزت تنها از آن خدای حکیم و انسانهای نیکوکار از زن و مرد است.

 

در آیه دو کلمه <له> و <علیه> را در مقابل هم آورده، که یکی همه امتیازاتی است که به زن داده می شود و یکی علیه و آن همه تکالیفی است که بر دوش اوست و برابری له و علیه عین عدالت است. بعضی از زن گرایان افراطی  وقتی صحبت از حمایت مرد از زن می رود گویند که این ضعیف دانستن زن است.، در حالی که این عزیز داشتن اوست که مرد باید بار سنگین تر را بر دوش خود نهد و زن و فرزندان را از ضربه مستقیم هرسختی مصون دارد. از جمله اگر مسئله مرگ و زندگی زن و مرد مطرح باشد مرد باید خود را فدا کند چنانکه در ملل متمدن چنین می کنند.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

-در واقعه غرق شدن کشتی معروف تایتانیک همه خوانده اند یا در گزارش تصویری مشاهده کرده اند که زنان و کودکان را برای نجات مقدم داشتند و هر چه امکان نجات در کشتی  بود در اختیار آنها نهادند. و این تقدم خانمها بر آقایان در فرهنگ مغرب زمین یک اصل کلی است و معمولا رعایت می شود و رعایت آن در سایر فرهنگ ها نیز از

 جمله اسلام توصیه شده

و عزیز داشتن زن و مقدم داشتن او در  برخورداری از نعمتهای حیات، و معاف کردن او از وقوع در مهلکه جنگ و نظایر آن نشانه تعالی روح بشر است که با قانون جنگل تفاوت دارد.

 ==============================================

 

-در حدیث آمده است که (المومن یاکل بمیل اهله). یعنی مومن به میل زن و فرزند خود غذا می خورد.

-در داستان گفتگو و مجادله اعرابی و همسرش پس از بحث های طولانی زن از آنجا که هیچ چارهء دیگری ندارد به گریه می افتد و دم از نیستی می زند و چقدر محبت در این نیستی نهفته است که می گوید من در این این گفتگوها آسایش و راحتی و منافع تو را می خواهم وگرنه در کنار تو با هر سختی سازگاری میکنم و آن مرد لطیف طبع که مانند هر مرد شریف دیگر نمی تواند گریه همسرش را تحمل بکند چنین پاسخ می دهد:

مرد گفت اکنون گذشتم از خلاف

                                     حکم داری تیغ برکش از غلاف

هرچه گویی من تو را فرمان برم

                                    در بد و نیک آن می ننــــــــگرم

                                                                  مثنوی

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

منبع:کتاب365 روز در صحبت از قرآن

اثر: استاد حسین محی الدین الهی قمشه ای

روز سی و یکم-تفسیر بخش آخر آیه228سوره بقره

 

[ جمعه ٢۸ تیر ۱۳٩٢ ] [ ٤:۳٩ ‎ب.ظ ] [ حسین نوشته ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

روزگارم بد نیست تکه نانی دارم خرده و هوشی
صفحات دیگر
امکانات وب